Buluu wangwaa (blue lagoon)

19 december 2016 - Mafia Island, Tanzania

Vandaag was vroeg opstaan gewoon weer aan de orde want vandaag zouden we gaan snorkelen. We moesten vroeg opstaan omdat we naar een eiland moesten waar je alleen kon komen als het vloed is en dat is dus alleen in de ochtend zo. Nadat we hadden ontbeten en onze snorkels hadden gepakt gingen we op de fiets richting het strand waar onze boot zou wachten op ons.

Water straatWe waren aangekomen op het strand en we konden meteen de boot in richting het eiland waar we zouden snorkelen. De eigenaar had ons verteld dat het een “Blue Lagoon” was. Het is een vijver die op de zee aangesloten is in het midden van het eiland. Voordat we bij deze Blue Lagoon waren moesten we nog door een prachtige waterstraat varen. Een gedeelte van deze waterstraat komt droog te liggen bij eb en dan kan je er alleen nog maar komen door om het eiland heen te varen wat best lang duurt.

De 'blue lagoon' waarin we gesnorkeld hebbenEenmaal aangekomen bij de Blue Lagoon konden we snorkelen. Het is waanzinnig helder en zoals de naam al zegt blauw. Er zwemmen enorm veel ongevaarlijke kwallen in die bruin van kleur zijn (zie video's). Vissen zijn hier dan wat minder. Je kan de bodem goed zien omdat het water zo helder is en er zijn niet/nauwelijks golven.

Ruïne op Juani IslandWe hadden de Blue Lagoon gezien en zijn tenslotte terug naar de boot gegaan om door te varen naar Juani Island. Op Juani Island staan oude ruïnes die lang geleden zijn gebouwd door Arabieren. Er leven nog steeds mensen op dit eiland, maar niet in deze ruïnes. De gids vertelde allemaal verhalen en feiten. Zo hebben ze hier ook geen schoonwater voorziening, dus wordt er eens in de zoveel dagen water gebracht naar het eiland zodat de mensen daar schoon drinkwater hebben.

Nadat we uitleg hadden gehad over dit eiland, zijn we weer met de boot terug gegaan naar het strand waar we begonnen waren. Big Rock, paats in de Atlantische oceaan waar we gingen snorkelenWe hebben hier een pizzatje gegeten en wat gedronken. We hadden besloten dat we het wel erg naar ons zin hadden dus gingen we in de middag weer snorkelen. Dus wij weer terug de boot in en we gingen nu verder de Indische Oceaan op om wat meer koraal te zien en exotische vissen. De begeleider vertelde ons dat er 2 plekken waren waar we naartoe zouden gaan en dat waren Big Rock en Small Rock. Zoals de naam het al verklapt is het een grote rots en een kleine rots die ongeveer 200 meter bij elkaar vandaan liggen.

Eenmaal aangekomen bij de rotsen gingen we het water in. Exotische vissen genoeg en aan koraal was ook geen gebrek. VisjesHet was zo helder dat je het tot op de bodem perfect kon zien. De begeleider had aangegeven dat je het koraal niet moest aanraken want er groeide ook ‘fire coral’ en dat kan een branderig gevoel geven. Onder het kopje foto’s kan je een betere impressie krijgen van hoe het er onderwater uitzag.

Voor de laatste keer voeren weer terug naar het strand waar we ook geluncht hadden. We namen afscheid van de begeleiders die ons de hele dag op sleeptouw hadden genomen en fietste weer terug naar de lodge.

We hebben hier weer avond gegeten en zijn gaan slapen. De volgende dag zouden we namelijk weer met het vliegtuig terug vliegen richting Dar es Salaam.

Op de vorige blog vroeg Trees of ik hier zou willen wonen en werken. Mijn antwoord is dat ik wel heel erg geniet van de natuur en de gezellige mensen, mijn stage is waanzinnig interessant en leuk maar om dit elke dag te moeten doen.. Ik denk dat het op den duur wend en het speciale eraf gaat. Ik vind het een hele leuke periode uit mijn leven, maar ik zie mezelf niet een paar jaar wonen en werken hier.

1. Jim Krak:
    9 januari 2017
    Fantastisch wat je allemaal meemaakt en ziet tijdens de uitstapjes! Echter daar wonen is een ander verhaal zoals jij al beaamt. Yves wij genieten van dit alles! Wij zijn nu zelf op La Palma, zomer hier en een schitterend eiland!
    Lieve Yves nog een waanzinnige tijd voor jou, liefs van Jim en Riet