Papa nyangumi (whalesharks)

18 december 2016 - Mafia Island, Tanzania

Lieve lezers, bij deze wil ik jullie een gelukkig nieuwjaar wensen en het allerbeste voor in 2017!

De wekker gaat om 06.45 en iedereen is waanzinnig chagrijnig omdat we natuurlijk midden in de nacht wakker zijn gemaakt door die Bush Baby. Na snel even gedoucht te hebben zijn we gaan ontbijten. Het ontbijt was heerlijk met vers fruit, pancakes en verse mango sap.

Het ontbijt was binnen en we konden naar de receptie komen om onze snorkelspullen te passen en uit te zoeken. Vervolgens zijn we in de auto gestapt en zijn we naar een strand gereden waar de boot op ons zou wachten die ons zou rondvaren op zoek naar whalesharks.

Boot voor Whale shark snorkelenEr zijn 2 begeleiders mee waarvan een de boot vaart en de ander de whalesharks spot. We hadden verwacht dat we wel even moesten varen voordat we de eerste whalesharks zouden zien omdat het ons niet heel erg waarschijnlijk leek dat deze dieren dicht bij de kust zouden komen. Toch was dat niet het geval en waren we na een bootreisje van iets langer dan 20 minuutjes op de plaats van bestemming. De eerste whalesharks zwommen al onder de boot door en we konden ons klaarmaken voor het snorkelen.

Whale sharkEenmaal in het water was het waanzinnig bijzonder. Het is eigenlijk niet te beschrijven! Deze dieren zijn machtig groot en prachtig! Ze komen waanzinnig dichtbij en je kan eigenlijk gewoon naast ze zwemmen. Ze zijn niet gevaarlijk maar ze gaan ook niet voor je aan de kant als je voor ze zwemt. Ze zijn ook behoorlijk snel maar je kunt ze wel beter bijhouden dan dolfijnen. De whalesharks die we gezien hebben waren ongeveer 7/8 meter lang (wat gemiddeld is).

Op de boot voor het Whale shark snorkelenWe hebben in totaal zo’n 3 uur gesnorkeld met whalesharks voordat we weer terug gingen naar het strand. De ervaring is eigenlijk niet te beschrijven! Onder “video’s” staat een filmpje van een whaleshark.

Eenmaal terug gekomen in de lodge hebben we ons klaargemaakt om te gaan fietsen, want de eigenaar had ons verteld dat het wel de moeite waard is om te doen en hij gratis fietsen ter beschikking had.

Toen we op de fiets zaten was het uiteraard bloed heet maar wel hartstikke mooi. Er was niemand op de weg. We hadden besloten om richting de winkels te fietsen wat Op de lege weg fietsenneerkomt op zo’n 15 kilometer fietsen. Al snel kwamen we een “boer” tegen die de koeien van voer voorziet en de koeien op stukjes land met gras zet. Hij had een kokosnoot en wilde dat ons laten proeven, erg lekker!

Onderweg zijn er allemaal mensen die naar je zwaaien en “jambo” (= hallo) naar je roepen. Vooral kleine kinderen vinden het raar om te zien want die zijn niet zo gewend om blanke mensen te zien.

We waren bij de winkels en besloten om wat water te kopen en chocola. De chocola konden we meteen opeten want je kunt je wel voorstellen dat zo’n reep het niet lang volhoudt in 35 graden. We waren weer gaan fietsen en eigenlijk nog geen 10 minuten later zei Brooke dat haar fiets een raar geluid maakte.. Natuurlijk had ze een lekke band en waren we nog geen kilometer onderweg. We besloten om door te fietsen ondanks dat de band lek was, anders zouden we helemaal niet meer terug komen. Gaande weg hebben we nog een paar keer gewisseld van fiets met elkaar want het is niet bepaald comfortabel fietsen met een lekke band.

Voetballen met kinderenWe waren inmiddels al een eind op weg en zagen op een grasveldje een paar kinderen voetballen en we bedachten ons geen moment en racete er naartoe. We begroeten de jongetjes en vroegen of we mee mochten doen. Sem en ik zijn uiteindelijk bijna 1,5 uur lang wezen voetballen met de jongetjes terwijl Brooke druk was met foto’s maken met kindertjes. De jongetjes waren hartstikke aardig en vonden het geweldig dat we met ze wilde voetballen. Het werd snel donken en we moesten verder anders zouden we door het pikken donker moeten fietsen wat ze niet aanraden om te doen.

Eenmaal terug bij de lodge na een lange fietstocht vertelde de eigenaar ons dat we ons snel klaar moesten maken omdat hij een BBQ op zijn strand had georganiseerd voor iedereen die in de lodge verbleef. Avondeten (bbq) met alle gasten van Meremeta LodgeWij hadden ons snel klaargemaakt en hij bracht ons naar zijn strand waar inderdaad een flink feest gaande was. Op het strand stonden een lange tafel waar iedereen zat die in de lodge verbleef wat ongeveer zo’n 17 personen in totaal waren. Het eten was heerlijk en de sfeer was top er was muziek (wat enorm hard stond) en er waren lokale mensen aan het dansen op het strand. Nadat we klaar waren met de BBQ hebben we nog gedanst met de lokale mensen op het strand, de sfeer was echt goed, de muziek stond aardig hard en iedereen was blij!

Iedereen was op een gegeven moment helemaal gesloopt en werden we terug naar de lodge gebracht door de eigenaar en zijn we gaan slapen, dit keer werden we gelukkig niet wakker gemaakt door Bush Baby’s!!!

1. Rietje en Jim Krak:
    1 januari 2017
    Fantastisch Yves, super leuke verslagen schrijf je, wij genieten ervan! Heerlijk die temperatuur daar, koud hier.
    Voor jou een waanzinnig goed nieuw jaar, de start kan al niet beter! Salamu mzuri! Jim en Riet
  2. Trees:
    2 januari 2017
    Hoi Yves jouw 2017 wordt natuurlijk geweldig met zo' n start.
    Het is iedere keer weer een feestje om jouw verhalen te lezen.
    Wat denk je zou je daar willen wonen en werken?