Pili siku Zanzibar (tweede dag Zanzibar)

3 december 2016 - Zanzibar, Tanzania

Ik stond een uurtje eerder op dan de rest om even een frisse duik in de zee te nemen. De zee was enorm afgekoeld wat ik ook weer niet verwacht had dus was het even wennen maar eenmaal erin was het allemaal prima. Na in de zee te hebben gezwommen heb ik nog een paar baantjes gezwommen in het zwembad en was het alweer tijd voor het ontbijt.

Het ontbijt was heerlijk, we kregen een soort fruitsapje van een fruitsoort waarvan we allemaal niet meer weten wat de naam is, maar het was heerlijk! We kregen een menukaart en konden kiezen uit verschillende soorten gemaakte eieren en pannenkoeken. Ze gaven er ook nog vers fruit bij met koffie en thee. Met uitzicht op de zee en het zwembad was dat een goede start van de dag.

We waren klaar met ontbijten en zijn daarna doorgegaan naar de receptie om uit te zoeken wat ze voor ons te bieden hadden wat we deze dag zouden kunnen gaan doen. We hadden de dag ervoor al even gebrainstormd over wat we nou zouden willen doen en wat een beetje binnen het budget viel, kortom zo goedkoop mogelijk.  We waren het eens over dat het wel wat in het water moest zijn en dat het of snorkelen of duiken zou worden.

Na een hele research te hebben gedaan over wat de mogelijkheden waren en wat we daarvoor kwijt zouden zijn kwamen we bij een prima deal. We hadden geregeld dat we een hele middag konden gaan snorkelen voor nog geen 35 dollar per persoon!

Dus we pakte deze deal en gingen ons klaarmaken want 10 minuten later zou de taxi voor ons klaarstaan om ons naar het strand te brengen.

Uitzicht strand voordat we gingen snorkelenDe taxirit was voorbij en het eerste wat we zagen was een hagel wit strand met helderblauwe zee, kortom iets wat je alleen op foto’s en in films ziet. Het was waanzinnig!

Er lag ook een boot voor aan het strand die ons dus 4 uur lang mee zou nemen voor het snorkelen en ons rondom Mnemba Island (het eiland van Bill Gates) zou varen. Deze mannen die ons meenamen wisten alle fijne plekjes te vinden en dat zouden ze ons dus laten zien.

Eiland van Bill GatesWe waren bij een Mnemba Island aangekomen waar het strand spierwit was, het water helder blauw en bomen groen waren, het leek een sprookjes paradijs en de mannen die ons voeren wisten te vertellen dat de prijs er ook naar was. Eén nachtje op het eiland kost een slordige 1500 dollar en nee, dan heb je niet het eiland, maar slechts een kamer. Kom je op het eiland zonder toestemming, dan mag je 500 dollar aftikken.

We kregen op de boot flippers, duikbril en snorkel en konden ons gaan klaarmaken om voor het eiland van te gaan snorkelen.

Eenmaal in het water snorkelend voor het eiland kwamen we al heleboel soorten vissen tegen waaronder Dorry van de film Nemo. Vissen voerenOok wel leuk is dat als je een stukje ananas in je hand had, dat de vissen uit je hand gingen eten. De vissen kwamen dus heel dichtbij tot een paar centimeter van je vandaan (als je geen eten had). Ook was het water zo ontzettend helder dat je alles tot op de bodem kon zien.

Nadat we 40 minuten op deze plek hadden rondgedobberd zijn we terug de boot in gegaan om naar een andere plek door te varen waar we nog meer vissen zouden zien en vooral wat meer zeeplanten. Er waren 3 personen mee die ons begeleiden en één daarvan ging met ons mee om ons te begeleiden in het water en uitleg te geven over planten en vissen.

Na deze kleine tour in het water te hebben gehad zijn we terug de boot opgegaan om met wat fruit te lunchen (ananas en mango). Erg lekker! Daarna ging de boot snel aan en gingen we door naar een andere plek want daar was wat te zien.

Dolfijnen vinEenmaal aangekomen op de plek waar we moesten zijn wees één van de begeleiders in het water, een wilde dolfijn. Hij zei dat we ons snel klaar moesten maken voor het snorkelen en dat we het water in moesten duiken. Zo gezegd, zo gedaan, wij als gekken ons klaarmaken en het water in gedoken. Camera’s en alles was gereed en we waren klaar om achter de dolfijnen aan te gaan. We gingen als een stel debielen achter die dolfijnen aan want die dieren zijn waanzinnig snel maar het was niet zonder resultaat. Op een gegeven moment kwamen we bij een enorme groep dolfijnen en die waren redelijk kalm en goed te zien (onder het kopje 'video's' kan je de groep goed zien), Dolfijnendat was een magisch moment om mee te maken want dat gebeurt niet elke dag. Nadat deze groep dolfijnen van ons weg was gezwommen en wij ze niet meer bij konden houden, gingen we allemaal boven water kijken om vinnen te spotten. Dit gebeurde dus een paar keer en wanneer je een vin zag, dan ging je er ook achteraan alsof je een olympische finale aan het zwemmen was. Maaaaar, op een gegeven moment kwamen er een stel dolfijnen zo dichtbij dat ze op een afstand van ongeveer 4 meter waren.

We hebben nog een tijdje gewacht op het moment dat we nog meer wilde dolfijnen konden spotten (één begeleider kwam zelfs nog het water in om mee te kijken) maar het moment kwam er niet meer en zijn we terug de boot in gegaan om door te gaan naar de laatste plek waar we nog wat zeeplanten en dieren zouden zien.

ZeesterHet laatste plekje was prachtig, hier zaten allerlei zeeplanten dicht aan het oppervlak waardoor je ze haarscherp kon zien en soms kon oppakken, zo heb ik een paar zeesterren en schelpen kunnen vasthouden en die zijn niet zacht maar keihard, ik dacht dat deze dieren wel wat zachter en sponsachtiger waren maar dat is dus niet het geval. Na een tijdje kwamen we ook de platvis tegen. Dit is een vis die plat is (natuurlijk) en zwemt over de bodem. Ze hebben dezelfde kleur als het zand en zijn daardoor dus moeilijk te zien. SteenvisEen eindje verderop kwamen we ook de steenvis tegen, dit is dan toch wel een ander verhaal. De steenvis is de gevaarlijkste giftigste vis van de zee en als je erop gaat staan is de kans groot dat lichaamsdelen afsterven en geamputeerd moeten worden en zelfs in enkele uren zonder medische zorg dodelijk kan zijn. Als je hier meer over wilt weten kan je op internet kijken, hier staan meer horror verhalen.

ZeilbootNadat we 4 uur hebben gesnorkeld, gaar gekookt zijn op ons rug en volledig voldaan en uitgeput zijn varen we weer richting het strand om ten slotte door de taxi terug gebracht te worden naar het strand. Op het water terug naar het stand zien we nog wat zeilbootjes die best wel leuk in elkaar zijn gezet met behulp van stammen en stokken.

Terug in het hotel hebben we even gedoucht en hebben we nog even over het strand gewandeld om te kijken of er nog een ander strandtentje was wat betrouwbaar eten serveerde. Echter kwamen we geen strandtent tegen waarvan we het vertrouwen hadden om daar te gaan eten en zijn we terug gegaan om in ons eigen hotel te gaan eten.

AvondetenHet eten was weer voortreffelijk en had ik vandaag toch maar gekozen voor een hamburger want die had ik ook al een tijdje niet meer gegeten. Het was waanzinnig en wederom met het uitzicht op het zwembad en de zee was het na een succesvolle dag snorkelen compleet. Ik heb volledig genoten van deze dag!

Hierna hebben we weer bij het zwembad gezeten en nog even nagepraat over de snorkelervaring en hebben we nog wat foto’s en video’s gekeken van de dag. Ook hebben we besproken wat we de volgende dag zouden gaan doen want aan het eind van de dag zijn zouden we weer terug naar Dar es Salaam gaan.

Onder het kopje ‘foto’s’ en ‘video’s’ kan je meer vinden van deze ervaring (bij foto’s is er een speciaal mapje: Zanzibar (2 t/m 4 december), ZEKER DE MOEITE WAARD!