Siku ya tatu safari (derde dag safari)

27 november 2016 - Mikumi, Tanzania

Het ontbijt was weer heerlijk bereid door Henry, dit keer was het pancakes met een omelet met verse groente en een schaal vers fruit.

Daarna hebben we de laatste spullen ingepakt en hebben we de tassen in de auto gedaan en zijn we richting het WorkTheWorld house gereden, het was dus helaas geen laatste/derde dag safari.

Ook dit keer kwamen we de president van Tanzania tegen, dus we moesten weer stoppen en kwam vervolgens de president voorbij met hoge snelheid. Gelukkig voor ons was er dit keer nauwelijks verkeer dus was het hervatten na het passeren van de president geen chaos zoals de eerste keer.

Onderweg staan allemaal dorpjes met zelfgebouwde hutjes, hier wonen de arme mensen. Alles is gebouwd uit hout, golfplaten, klei en steen. Dat is best indrukwekkend zeker als je ziet dat ze eigenlijk hun kleine mini economie daar opbouwen in een dorpje met eigen winkeltjes, reparatie bedrijfjes en nog meer. Elektriciteit en stromend water is niet altijd aanwezig.

Langs deze dorpjes loopt dus de weg waarover wij reden en ze verkopen alles langs de weg, bedden, borden, schalen, banden, groente, fruit en nog veel meer. Verkoop langs de wegDit proberen ze dan te verkopen aan de mensen die voorbij rijden. Henry wou wat groente kopen voor maximaal 2000 Tanzaniaanse Shilling (€0,86). Deze mensen die het dus verkopen staan langs de weg en wachten tot je langzamer gaat rijden, dan rennen ze met de auto mee met hun goederen in de hand en gaan ze onderhandelen over een prijs. Als ze ermee instemmen, koop je het, als ze het te weinig vinden geef je meer gas en rij je weg. Om een beter beeld hiervan te krijgen kan je kijken onder het kopje ‘Video’s’.

Ergens op de weg tussen Mikumi en Dar es Salaam woont de moeder van Steven en die hebben we nog even gedag gezegd. Erg aardige vrouw!

BusbaanOok hebben we een officiële busbaan gezien voor langere afstanden (geen Dala dala’s dus). Deze busbaan ligt tussen de twee wegen in en is alleen voor de bus. Best een bizar gezicht tussen al dit choatische verkeer, maar het schijnt wel te werken want die bussen zitten altijd propvol.

De reis opzich ging een stuk voorspoediger en hebben we er in totaal ongeveer 4 uur over gedaan.

Nadat we terug waren zijn we ons snel gaan omkleden om het zwembad in te duiken.

1. Rietje en Jim Krak:
    2 december 2016
    Jambo rafiki,
    Wat een geweldige foto's, wat maak je een mooie tijd mee!
    Jim en ik genieten van je verhalen, heel leuk om je zo te volgen!
    Veel succes met het werk en geniet verder van al het moois.
    Salamu mzuri Jim en Riet