Pili siku safari (tweede dag safari)

26 november 2016 - Mikumi, Tanzania

We hadden voortreffelijk geslapen, de beden waren top, er was een ventilator, alles werkte dus super! Klaargemaakt en daarna doorgegaan naar het ontbijt. Henry had het ontbijt voor ons klaargemaakt en stond rond 7 uur voor ons klaar. Het ontbijt was werkelijk waar weer waanzinnig met allerlei verse groente en broodjes.

Om 08.30 waren we in het park. Er stond gelijk een olifant bij de ingang die je vanaf het hek kon zien. Dit beloofde al een goede dag te worden. Het weer was perfect, 32 graden met wat bewolking.Giraffe en zebra's

Eenmaal in het park kwamen we uiteraard waanzinnige dieren tegen. Veel impala’s (dit zijn een soort herten) en zebra’s. Hier zijn er het meeste van. Ook waren er enorm veel giraffen. Het opvallende aan giraffen is dat ze met dit weer de schaduw opzoeken dus bij veel bomen die lang zijn en schaduw bieden staan giraffen.

​​De telefoon van Steven ging en we gingen ineens enorm hard rijden. Het was wel duidelijk dat hij de weg wist en waar alle gaten en oneffenheden zaten in het zandpad want hij reed zo naar zijn doel. Leeuwin in de boomEenmaal aangekomen zagen we nog 2 andere safari auto’s staan. Er was namelijk een leeuwin in de boom geklommen en die was alleen. Deze blijven niet vaak op een plekje zitten dus vandaar de haast. Deze leeuwin was erg ver weg maar toch probeerde ik een foto te maken. Ik pakte een verrekijker, deed mijn camera er tegenaan en probeerde het en jawel, het lukte prima! De leeuwin kwam nog van de tak af wat ook een bijzonder iets is want meestal liggen die beesten onder een boom in de schaduw te luieren en gaan ze pas bewegen als ze honger hebben.

Nadat we deze leeuwin uitgebreid hebben bewonderd gaan we door naar de Hippopool waar we gisteren ook waren. De Hippopool is een meertje waar nijlpaarden en krokodillen in leven. Buffalo's, giraffen, olifanten en nuilpaard bij de 'Hippopool'Hier komen ook dieren bij het strandje om te drinken. Eerst hebben we de krokodil bekeken die vlakbij in de zon lag. Plotseling kwamen er allemaal giraffen die water wilde drinken maar het niet aandurfde vanwege het gevaar wat er was. Echter dacht een kudde olifanten hier anders over, stormde richting het water en begonnen met tientallen tegelijk te drinken en water over zichzelf heen te spuiten. Het was een waanzinnig beeld om te zien want elk dier gaat aan de kant voor de olifant. Dit dier is het meest machtig en dat lieten ze ook zien, ze jagen zebra’s, giraffen, wildebeesten en vogels weg zodat ze er lang kunnen om te drinken.

Ook zagen we dat een mannetjes olifant een vrouwtjes olifant achterna zat, het was mij niet helemaal duidelijk waarom, maar Steven zei dat het kon omdat het mannetje wilde paren of dat het vrouwtje geen respect had getoond richting de andere olifanten van de groep en dat ze dus verjaagd moest worden. Best wel grappig om te zien want het ziet er waanzinnig lomp uit.

We zijn doorgereden en reden daarna langs een “modderpool”. Dit is een plas water wat is ontstaan van de regenval. Deze plas water ligt op een stuk zand en is dus een plas modder geworden. De modderpoolOmdat dieren heel erg dorstig zijn gaan ze naar het water om te drinken. Zebra’s en Buffalo‘s zijn te zwaar en zakken diep weg in de modder door het bewegen. Ze komen vast te zitten, graven zichzelf alleen maar dieper in omdat ze weg willen en zorgen ervoor dat ze daardoor alleen maar meer en meer weg zakken. Hierdoor kunnen ze dus niet weg, drogen uit door de zon en overleiden aan een vochttekort. Gieren zitten naast deze pool te wachten totdat de dieren dood zijn en vliegen er dan rustig naartoe om ze op te eten. Best gruwelijk om te zien want deze dieren zijn nog levend en bewegen nog en je kan er niks aan doen, zo is de natuur.

Grote boom bij de lunchplaatsWe hebben geluncht bij 2 plekken. Bij de eerste plek stond een enorme boom waar je in kon klimmen en erg breed was. Het was een gigantische boom.

Bij de tweede lunchplek waren er giraffen die op onze plaats stonden omdat er hoge bomen waren welke schaduw boden. Toen wij aan kwamen rijden begonnen de giraffen voor ons weg te rennen wat bijzondere beelden opleverde (zie video's).

De lunch werd verzorgd door Henry (die niet mee was). Het was echt waanzinnig, een gekookt eitje met pancakes, een sandwich en vers fruit.

LeeuwinnenNadat we hadden geluncht zijn we verder opzoek gegaan naar meer luipaarden en meer leeuwen, ze hebben helaas geen neushoorns in dit park dus we konden alleen nog de luipaard vinden om ‘the Big 4’ van het park te kunnen zien. Dus we reden richting de rustige plekken waar dus weinig dieren zijn want daar schijnen de luipaarden van te houden. Helaas hebben we geen luipaarden kunnen zien maar kwamen we wel 2 leeuwinnen tegen die onder een boom in de schaduw lagen te rusten. Helaas was hier ook geen mannetjes leeuw te zien..

Rond 17.00 zijn we terug gegaan richting Camp Bastian Mikumi om ons even te douche (je wordt namelijk waanzinnig smerig van al het stof wat opwaait en de zonnebrand die je steeds op moet doen) en klaar te maken voor het avondeten wat natuurlijk ook verzorgd werd door Henry.

Het is 20.00 uur en het eten staat op tafel. Henry heeft weer zijn uiterste best gedaan om ons te voorzien van een culinair hoogstandje wat dit keer weer bestond uit zijn geweldige verse groentesoep als voorgerecht en als hoofdgerecht Mexicaans vlees met groente en groentesaus, rijst en aardappeltjes. Ook vandaag kon het Kilimanjaro biertje niet ontbreken wat zo’n maaltijd helemaal compleet maakt.

Nadat we heerlijk gegeten hadden hebben we nog met z’n alle nagepraat. Wederom kwam Henry weer langs om te evalueren wat we ervan vonden en of er nog speciale wensen waren. Hij vertelde ons gelijk wat het verschil was tussen formeel en informeel Swahili, dit na aanleiding van onze informele begroeting naar hem (is niet beledigend maar hij wilde ons waken voor deze taal naar mensen met een hoger aanzien als politie). Informele taal is eigenlijk “street language”, straattaal dus en moet je alleen op straat gebruiken of tegen vrienden, mensen van hetzelfde niveau, maar NIET in officieel gelegenheden als ziekenhuis. Formele taal gebruik je wanneer je tegen een ‘hogere rang’ spreekt, zoals een politie agent, je baas of een docent, hiermee toon je meer respect.

Nadat we deze wijze les gehad hadden, zijn we ons klaar gaan maken voor het slapen. Morgen zou namelijk de dag zijn waarop we weer terug zouden gaan richting het WorkTheWorld house in Dar es Salaam.

1. Rietje en Jim Krak:
    30 november 2016
    Wat een waanzinnig leuk verslag van je tweede safaridag!
    Niet gek wat mr. Henry voor jullie kookt.
    Prachtig al die verschillende wilde dieren, echt the big 5
    Salamu mzuri rafiki van Rietje en Jim
  2. Trees:
    1 december 2016
    Wat een geweldige ervaring en heerlijk om te lezen.ik moest meteen aan mijn eigen safarireis denken.