Siku ya kwanza (eerste dag)

21 november 2016 - Dar es Salaam, Tanzania

De eerste dag echte dag dat we in Dar es Salaam zijn. Het ontbijt staat klaar met vers fruit en pancakes. Hier zien we gelijk ook de andere medestudenten die zondag zijn geland. Na het ontbijt volgt er een breefing waarin Mohamed ons vertelde wat je allemaal wel en juist niet moet doen. Om een voorbeeld te geven: als je op straat iets koopt zoals een souvenir, moet je de prijs die ze aangeven minimaal door de helft doen en vanaf daar afdingen, kortom een echte Nederlander kan hier zijn ei kwijt.

Nadat we de briefing hebben gehad maken we ons klaar om de stad in te gaan en om een rondleiding te krijgen waar we stage gaan lopen voor de komende 10 weken.

Dala dala's

Eenmaal aangekomen bij een “bushalte” krijgen we uitleg over de ‘dala dala’. Een dala dala is een bus maar wordt gereden door de locale mensen die zelf een busje gekocht hebben en tussen bepaalde gebieden in de stad rijden die voorop het busje zijn gespoten met een kleurtje erbij. Deze busjes stoppen vrijwel overal, een ritje kost 400 Tanzaniaanse Shilling wat omgerekend zo’n 17 eurocent is en zit meestal aardig vol. Als je in zo’n busje zit, betaal je diegene die bij de deur staat wanneer het uitkomt. Ook stoppen deze busjes eigenlijk overal en er zijn er genoeg van.  ​

Het verkeer is vrij chaotisch, er rijden tuc tuc’s rond die naar je toeteren en vragen of je wilt meerijden, dat toeteren doen dala dala’s en random rondrijdende motoren ook om “te vragen” of ze je kunnen vervoeren.

​Nadat we met de dala dala naar het ziekenhuis zijn gereden waar we stage gaan lopen, krijgen we een korte rondleiding over waar we moeten zijn en spreken we al de Oefenzaaleerste mensen die in het ziekenhuis werken en die ons zullen begeleiden. Het is allemaal vrij primitief in vergelijking met Nederland maar dat maakt de uitdaging alleen maar groter (meer foto’s zullen volgen om te begrijpen wat ik hiermee bedoel). Het ziekenhuis waar we de komende weken zullen stage lopen is het Muhimbili national hospital in Dar es Salaam.

Nadat we een korte rondleiding hebben gehad, gaan we met de dala dala naar een plekje om te lunchen. Wat het mooie is is dat ze allemaal eten klaarmaken, dit in bakken doen en als een lopend buffet klaarzetten, je betaald een bedrag en mag zo vaak opscheppen als je wilt. Het eten is erg lekker, ze serveren van alles zoals vis, sweet potato, rijst, kip, gebakken banaan en nog veel meer.

Nadat we geluncht hebben zijn we doorgegaan naar huis om ons klaar te maken voor de middag.

In de middag gingen we verder met de tour waarin Elizabeth ons meenam. Eerst zijn we gelopen naar het meest dichtbij zijnde strand (Coco beach) wat er is en dat is zo’n 600 meter vanaf het huis. In het weekend schijnt het daar enorm druk te zijn want het is een van de weinig gratis strandjes en in het weekend wilt iedereen naar het strand. Omdat het een gratis strand is mag iedereen er komen en stikt het er van de verkopers en zijn er mensen die zich ten huwelijk aanbieden (ze zeggen niet eerst ‘hi’ of ‘how are you?’ maar zeggen meteen ‘will you marry me?’).

Nadat we bij het strand zijn geweest lopen we naar Oyster Bay shopping centre om geld te wisselen. Ze betalen hier met de Tanzaniaanse Shiling en 1 euro is ongeveer 2300 Tanzaniaanse shilling waard.

Nadat we geld hadden gewisseld zijn we met een tuc tuc naar een lokale markt gegaan naast Slipway shopping centre. Hier is blijkbaar alles te krijgen op het gebied van kleren en stof voor een hele goedkope prijs en maken ze alles op maat als je ernaar vraagd. In het weekend is het hier enorm druk en vol. Vervolgends hebben we in het Slipway shopping centre een ijsje gegeten en zijn we met de tuc tuc doorgereden richting een telefoonzaak om een Tanzaniaanse simkaart te kopen en vervolgens zijn we terug naar huis gegaan om naar de Swahili les te gaan.

Eenmaal thuis aangekomen stond meneer Jacob op ons te wachten. Meneer Jacob is een ‘mwalimu’ een mwalimu is een docent en meneer Swahili aantekeningenJacob is onze Swahili docent. Meneer Jacob is waanzinnig enthousiast en heeft ons in deze eerste les vooral verteld waarom we Swahili moeten leren en waar Swahili is bedacht. In deze eerste les hebben we wat basis woordjes geleerd om formeel en informeel te groeten en vragen hoe het gaat en dat soort basis vragen.

Uiteindelijk nadat we de Swahili les gehad hadden zijn we met z’n alle gaan dineren samen met de studenten die hier al een week zijn en vandaag dus gewoon stage gelopen hadden.

Meer foto’s zullen volgen in de loop van deze trip en kun je terug vinden onder het kopje 'foto’s'.